Ik moet

Ik moet meer aandacht geven aan mijn kinderen;
Ik moet minder op mijn telefoon zitten;
Ik moet meer sporten en minder eten;
Ik moet boodschappen doen;
Ik moet er nog even over nadenken;
Ik moet koken;
Ik moet stofzuigen;
Ik moet de was doen en opvouwen;
Ik moet wat eerder naar bed gaan;
Ik moet meehelpen bij een project op school;
Ik moet voor de ouderraad een nieuwsbrief schrijven;
Ik moet voor mijn baas nog wat uitzoeken.

Gek word je ervan en doodmoe, van alles wat gedaan moet worden. Elke week weer. 
Ik pleit voor één dag extra in de week én een door de overheid beschikbaar gestelde hulp in de huishouding, een kok, een au-pair, een coach en een personal trainer 🙂 zodat wij onze handen wat meer vrij hebben.
Ok, ok, dat gaat ’m niet worden want ook de overheid heeft te veel te doen en te weinig tijd… en ik weet ook heus wel dat het grotendeels deel aan mijzelf ligt…
Aan mijn perfectionisme,
mijn drang om dingen niet uit handen te geven,
en mijn stemmetje in mijn hoofd.

 

Minder moeten van jezelf

Herken jij dat van al dat moeten en dat kritische stemmetje in je hoofd?
Kun jij zo 5 dingen opsommen die nog moeten gebeuren? Dan is de kans groot dat jij een drukke moeder bent, met een vol hoofd èn een volle agenda!

Ben je er klaar mee om zoveel te moeten van jezelf? Lees dan snel verder want ik vertel je wat je nu direct kunt doen om het jezelf wat makkelijker te maken zodat jij wat minder moet van jezelf en wat meer tijd en energie hebt voor wat je wilt.

Tip 1: Wees je bewust van de stem die tegen je zegt dat je iets moet. Besef dat het jouw eigen stem is…

 

Teveel moeten kost je energie én tijd 

Is het je wel eens opgevallen hoe vaak je het woord moeten gebruikt op een dag? Waarschijnlijk heb je het niet eens door en gebruik je het onbewust. Maar let maar op. De kans is vrij groot dat je zelfs het woord moeten gebruikt voor dingen die je wilt doen.

Aan moeten hangt een gevoel van verplichting en geeft een onrustig gevoel. En dat, dat kost je energie.  
Dingen willen hangt samen met het gevoel van vrijheid en wensen. Dat geeft juist energie. Van willen word je blij toch?

De stem die tegen je zegt dat je iets moet is meestal streng, kritisch, ontevreden en onvriendelijk. Soms hoor je zelfs je eigen vader of moeder erin terug. 

Tip 2. Verander je tone of voice. Hoe klinkt het als je dit zegt met een romantisch muziekje op de achtergrond, of met een hele lieve en rustige stem?

Wat gebeurt er als je het niet doet?

Moet je koken? Nee, je kunt er ook voor kiezen om niet te koken, alleen krijg je dan honger en dat wil je niet… Dus wil je graag koken. Moet je de was doen? Nee, het moet niet, maar waarschijnlijk vind je het fijn als je gezin er een beetje fris bij loopt. Moet je werken? Nee, niemand dwingt je, maar wil je de hypotheek kunnen betalen en je boodschappen dan is het wel nodig.

Realiseer je dat in iets willen veel meer keuze ligt. En het hebben van een keuzemogelijkheid geeft energie en een gevoel van vrijheid en controle. Namelijk dat jij iets te kiezen en dus te bepalen hebt. En dat vinden we over het algemeen erg lekker.

Tip 3. Verander je moeten in willen.

 

Dit kun je er aan doen

Ga de komende week voor jezelf opmerken hoe vaak en wanneer jij het woord moeten gebruikt. Word je er van bewust, want verandering start met bewustwording.

Vraag jezelf af:

1. Moet ik dit of wil ik dit?

En als het moeten blijft:
2. Van wíe moet ik dit, van mijzelf of van iemand anders?

3. Wat levert het mij op als ik dit gedaan heb? 
Stel jezelf nu nogmaals vraag 1.

 

Je zal merken door vaker je moeten door willen te vervangen, je milder kan zijn naar jezelf en het gevoel van onrust ook minder wordt. 
Leer jezelf aan om er op te letten en steeds als je het woord moeten voorbij hoort komen in je hoofd en in je gesprekken, vervang het dan door willen. Dit zal heel anders voelen. 

Het kost even tijd voordat dit in je systeem zit. Maar hoe vaker dit je lukt, des te makkelijker zal het gaan en des te vriendelijker klinkt de stem in je hoofd.  

En dat voelt echt heel fijn. 

Blijven er bij jou nog steeds meer moetjes over op je lijstje dan je tijd hebt? 
Dan kun jij waarschijnlijk wel wat handige timemanagement tips voor moeders gebruiken. Ik heb de drie beste tips voor ‘Effectief timemanagement voor moeders’ voor je op een rijtje gezet.  

Tip 4. Change your system. 

En dan nu de echte oplossing: Minder willen

Als je een beetje bent net als ik en de moeders met wie ik werk, dan wil je gewoon teveel. Teveel in te weinig tijd. 
En misschien ben je daarbij ook nog wel een control freak, een perfectionist, heb je faalangst of ben je enorm kritisch….Of van alles een beetje.

Dan is de oplossing om te verlangen naar minder en tevreden te zijn met wat er is. Dat leert je om meer in het moment te leven en zorgt ervoor dat je meer rust ervaart, in je hoofd en in je agenda. 

Tip 5. Minder willen.

Wil jij je ‘goed is goed genoeg’ en ‘ik ben tevreden’spier trainen? Lees dan in de blog: ‘Train je tevredenheid’  hoe je dat makkelijk kan doen.

Loop jij er structureel tegen aan dat je onrust ervaart in je leven? Vind je het lastig je energie goed te verdelen over alles wat je wilt? Of ben je op zoek naar handvatten om meer in balans te komen?

Kijk dan snel verder bij het 5-weekse Programma: Rust, energie & Balans. Zodat jij leert hoe je onder andere met dat stemmetje om kan gaan van wie je zoveel moet 🙂

7 verrassend eenvoudige tips

Ontvang ze direct in je mailbox om vandaag nog mee aan de slag te gaan!

Check je mailbox voor de 7 tips!

De Urban Mom Weekplanner

Ontvang de gratis planner direct in je mailbox om vandaag nog mee aan de slag te gaan!

Check je mailbox voor weekplanner in 2 verschillende stylen!

Ja, ik ontvang graag de Urban Mom BalansScan

Kijk snel in je mailbox voor de BalansScan.