♪ let it goooooooooo ♪

 

Zingen kunnen we het wel maar het doen vinden we vaak lastig. Drie vragen om je hierbij te helpen.

Frank de Moei, lifecoach gespecialiseerd in persoonlijke groei, heeft 3 eenvoudige vragen bedacht om te leren loslaten. Onderstaande oefening is grotendeels van hem afkomstig en kan jou helpen om piekergedachten en controle los te laten.

  1. Wat probeer ik te controleren?
  2. Kan ik dat ook daadwerkelijk controleren?
  3. Ben ik bereid het los te laten?

Controle en piekeren
We denken vaak dat we controle hebben, maar dat hebben we niet. Het enige waar je controle op hebt is hetgeen jij nu op dit moment doet… Je hebt geen controle over morgen en ook niet over gisteren. Je kunt geen controle hebben over wat andere van je vinden of wat zij doen, al denk je misschien van wel.

Kun je iets niet veranderen en heb je er wel last van, dan kun je maar het beste leren om het te accepteren en loslaten. Stop met piekeren- het levert je niets op behalve spanning…

De volgende keer dat je spanning voelt, stel jezelf de volgende drie vragen:

Vraag 1: Wat probeer ik te controleren?

Wat zorgt voor deze onrust van binnen? Wil ik een zekerheid voor de toekomst? Probeer ik te bepalen wat een ander moet doen? Ben ik bezig met het verleden? Waar voel ik me onzeker door? Zoek de kern van die spanning. Wat probeer je te controleren of te veranderen?
Bijvoorbeeld:

  1. Ik baal dat ik die keuze toen heb gemaakt.
  2. Waarom heeft hij dat toch zo gedaan?
  3. Ik hoop dat hij zijn afspraken nakomt!
  4. Ze zal toch niet wéér zo reageren?
  5. Ik wil de garantie dat deze keuze de beste is voor mijn toekomst.
  6. Ik hoop dat alles volgende week goed gaat.

Vraag 2: Kan ik dat ook werkelijk controleren?

Kun je dit werkelijk veranderen? Heb je hier echt invloed op? Ligt dit binnen je macht? Er zijn twee mogelijkheden:

a) Ja, je kunt hier iets aan doen. Mooi zo – stop met piekeren en ga het doen!
b) Nee, je hebt hier geen enkele invloed (meer) op. Dan kun je dit alleen maar accepteren en het loslaten.


Vraag 3: Ben ik bereid het los te laten?

We weten en begrijpen wel dat we iets beter zouden kunnen loslaten, maar we willen of kunnen het gewoon niet. Waarom niet? Omdat we nog te veel negatieve emoties erbij voelen: angst, onzekerheid, twijfel, spijt, frustratie, enzovoort…

Toch is er één hele goede reden om het los te laten: Omdat je met loslaten jezelf helpt. Omdat je met vasthouden jezelf benadeelt. Het is gewoon in je eigen belang. En nadat je deze beslissing hebt genomen, gaan je emoties automatisch veranderen.

Nu je dit weet, neem je dan nu het besluit om het los te laten?

Nee- ik ben er nog niet aan toe om te veranderen.

Ja – en….

“Ja, ik zie in dat ik alleen maar mezelf benadeel door vast te blijven houden aan wat ik op dit moment niet (meer) kan veranderen. In het belang van mijn eigen mentale en fysieke gezondheid, besluit ik dit los te laten. Ik weet dat ik me er beter door ga voelen. Dus ik ben bereid het los te laten.”


De laatste stap: Laat het los!

Nu heb je gezien wat je probeert te controleren. Je hebt gezien dat je het niet kunt controleren. Je weet dat je het dus moet loslaten. En je bent bereid om het ook daadwerkelijk los te laten. Yes! Dan nu de laatste stap: Laat het los!

Gebruik een korte zin (dit noem je een affirmatie) die je helpt bij deze stap. Je eigen woorden zijn altijd het beste. Hier zijn een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken:

1. Het is goed zo.
2. Ik laat het los.
3. Het is zoals het is.
4. Ik heb er vrede mee.
5. Ik vergeef mezelf.
6. Ik vergeef het hem/haar.
7. Ik accepteer het.
8. Het is goed genoeg.
9. Ik laat het rusten.

 

Let op! Deze oefening is niet eenmalig. Je zult dit vaak moeten herhalen. Het is een illusie dat we plotseling alles anders gaan voelen. Maar je zult het zeker anders voelen als je hiermee oefent! Dan kan niet anders: herhaling is de moeder van elke vaardigheid en verandering. En blijvende ontspanning is het gevolg van oefenen met loslaten.


Loslaten wordt een gewoonte als je blijft oefenen.

Je zal echt nog wel merken dat je naar controle neigt. Je hebt altijd zo’n kritische stemmetje die het blijft proberen. Het is een soort van oergewoonte die terug blijft komen, maar blijf oefenen en ga altijd uit van liefde en vertrouwen boven angst en onzekerheid.

♪ let it goooooo! ♪


Ik hoor graag je ervaring met loslaten. Hoe moeilijk of makkelijk gaat het jou af?

Kun je wel wat hulp gebruiken om te leren loslaten, kijk dan eens bij de training: Het geheim van een Urban Mom

 

Test nu zelf hoe jouw balans is!

Doe de gratis test en krijg direct inzicht in je balans tussen werk en gezin.
Daarnaast ontvang je nog eens 21 tips om balans te hebben en te houden tussen je werk en gezin!

Het is gelukt. Houd je mailbox in de gaten!

7 verrassend eenvoudige tips

Ontvang ze direct in je mailbox om vandaag nog mee aan de slag te gaan!

Check je mailbox voor de 7 tips!

Meld je aan en ik neem binnen twee werkdagen contact met je op.

Ik heb je aanmelding goed ontvangen en kijk er naar uit je te spreken!

Hierbij meld jij je aan voor deelname aan het programma 'Rust in je hoofd, energie in je lijf'. 

Je ontvangt een mail met daarin meer informatie over de betaling en de start op 10 december.

Ik heb je aanmelding goed ontvang. Check je mailbox voor de eerste informatiemail